1

Onderwerp: Gebruik van Headers

Wat is de beste manier voor het gebruik van headers en dan met name voor de SEO.

Natuurlijk heb ik geleerd dat er per pagina maar 1 H1 gebruikt mag worden. En dat een site als een boek gezien kan worden.
Dus title boek (H1), hoofdstuk (H2) en paragraaf (p). De volgorde is hierin van belang, tenmiste zo heb ik geleerd.

Dien ik dit nog steeds aan te houden of zijn hier tegenwoordig andere ideeën over?

2

Re: Gebruik van Headers

tssja, als je in HTML5 werkt mag iedere section een h1 hebben. Voor mij voelt dat nog steeds een beetje als wat veel van het goede, maar het mag  smile

Keep It Simple, Stupid.

3

Re: Gebruik van Headers

Matt Cutts geeft je het antwoord:
http://www.youtube.com/watch?v=GIn5qJKU8VM

4

Re: Gebruik van Headers

Meerdere H1's per pagina is in HTML5 toegestaan en, indien juist gebruikt, heeft geen nadelige gevolgen voor je (Google) ranking.
Als je HTML5 sectioning en de 'outline' een beetje duidelijk is dan lijkt er zelden noodzaak voor het gebruik van H3+.

Dat wil niet zeggen dat je H1's *moet* gebruiken voor elke nieuwe sectie. Het lijkt mij het meest logisch, maar als je b.v. een H2 gebruikt dan *kan* dat net zo goed: deze H2 wordt dan echter wel 'geïnterpreteerd' als een 'first-level' H1...

Er zijn een aantal bezwaren tegen meerdere H1 elementen op 1 pagina, de meeste vanuit het oogpunt van toegankelijkheid. Screenreaders ondersteunen het HTML5 outline algoritme nog niet wat betekent dat deze geen duidelijke Heading hierarchie kunnen weergeven. Omdat sommige blinde gebruikers van screenreaders het fijn vinden om 'over headings te springen' is dit een nadeel.

Ik heb hierover gesproken met een blinde developer die ik ken en hij raadde mij aan hier niet teveel gewicht aan te geven: het is de verantwoordelijkheid van screenreaders om de spec te gaan ondersteunen en daarnaast dacht hij dat het aantal blinde gebruikers dat hierdoor 'in de problemen' zou komen erg gering is. Zoals altijd: probeer een zo goed/duidelijk mogelijke structuur aan te brengen in je content en je vermijdt veel problemen.

To conclude: ik vond (zoals bijna altijd) een uitstekende omschrijving over Secties en de Outline op MDN.

5

Re: Gebruik van Headers

Wat David zegt. Ik begin binnen ieder sectioning element met een nieuwe hierarchie, te beginnen bij H1. Screenreaders moeten hun zaakjes wat dat betreft op orde brengen; als we daar rekening mee gaan houden dan maakten we nu nog sites voor IE6 smile

6 Laatst bewerkt door Mallory van Achterberg (29-11-2011 16:39:10)

Re: Gebruik van Headers

Screenreaders moeten hun zaakjes wat dat betreft op orde brengen;

Dus het is de fout van de gebruiker dat de pagina niet klopt.

Als de document-outline eigenlijk iets deed in browsers, of iets betekent, zou ik denken om meerdere h1's te gebruiken.  Maar om ze vandaag te gebruiken maakt alleen problemen voor sommige mensen en ik krijg er geen voordeel van.

Eigenlijk wacht ik op alle beloovde voordelen van nieuwe HTML5 structuur. Ik wil dat mijn klanten voordelen krijgen.  Ik wil dat de bezoekers van de sites van mijn klanten een voordeel krijgen.  Ik wil iets van het, en ik wil dat vandaag. Er zijn veel voordelen om IE6 achter te laten. Ik wacht op de voordelen van meerdere h1s.

7

Re: Gebruik van Headers

Mallory van Achterberg schreef:

Screenreaders moeten hun zaakjes wat dat betreft op orde brengen;

Dus het is de fout van de gebruiker dat de pagina niet klopt.

Zeker niet, maar ze zullen het ermee moeten doen of klagen bij degene die brakke software maakt (of niet update). Een gebruiker kan er ook niks aan doen als 'ie IE6 moet gebruiken, maar ook die heeft pech. De standaarden gaan vooruit en de clients moeten daarin mee, of obsolete worden.

8

Re: Gebruik van Headers

Hm, dit werd lang.  Sorry.

maar ze zullen het ermee moeten doen

Waarom? Met IE6, wij hebben veel goede redenen, ook beveiliging.  Waarom zijn meerdere h1's nu zo nodig dat het een goed idee is om voor een (klein) groep mensen problemen te maken? Dat is een echte vraag, niet sarcastisch bedoeld.

De bedoeling (van meerdere H1's) is dat syndication veel beter/makkelijker gaat, dat browsers (en spiders en andere UAs) zullen weten welke niveau een header is met gebruik van de document outline. Vaker worden pagina's geschreven niet door één person, maar zijn collecties van verschillende bronnen, en dat maakt het juiste gebruik van heading-niveaus moeilijk(er). Een h1 op de (hooft) artikel van Joe's motorcycle blog moet waarschijnelijk een h3 op jouw pagina worden, doorwege waar je Joe's blogpost op je pagina hebt geplaatst. Dus, er komt wel een voordeel van meerdere H1's, in de toekomst. Meer browsers kunnen al de outline tonen, en JAWS 13 bijvoorbeeld probeerd het te gebruiken (maar met grote fouten en problemen, jammer). Google/SEs etc zullen waarschijnlijk op het laatste moment ons laten weten wat ze met de document outline gaan doen. Dit is de XHTML2 <h> in leven gebracht, en ik vind dat geen slechte idee.

Maar als meerdere h1's vandaag problemen veroorzaken voor sommige bezoekers, dan wacht ik even. Later worden browsers wel beter in het tonen van de document outline, de specs worden duidelijker en stabieler gemaakt, en ATs (die moeten met de browsers' accessibility-laagje werken, anders zien ze nix van een pagina) worden ook up-to-speed gebouwd (of minstens de populairste commerciele en open-source versies...).

of klagen bij degene die brakke software maakt

GW Micro krijgt veel klagen bijvoorbeeld, want Window-Eyes loopt heel achter de rest. Veel mensen klagten tegen Mozilla over hoe ze hun caret-navigation heeft gebouwd, maar volgens mij is het nog steeds hetzelfde (een caret-bug in FF3.5 was wel veranderd), jaren later (nog een reden Orca wil overschakelen naar webkit-compatibility). Het blijkt een soort "Occupy X" beweging...

Als gebruiker heb je alleen kracht als je misschien zelf software kan schijven, zeker met open source. Ik weet niet de smoosjes/redenen bij de commerciele bedrijven, maar ik weet dat er dedicated mensen bij Accessibility @ Mozilla zitten, ook bij webkit en Microsoft, en dat de twee programmeurs van NVDA en de group vrijwilligers en Joanmarie Diggs zijn altijd bezig met gratis screen readers en screen magnifiers... maar toch blijven ze achter de specs en de browser nightlies. Ik weet dat in open source zijn mensen altijd bezig met repareren van code en dus het is niet een zaak van niet genoeg klagen door gebruikers.

Als developer voel ik me dat ik moet iets achter de bleeding-edge werken.  Er komt en tijd waar je moet mensen achter-laten, als er goede redenen zijn... "goede redenen" ligt er aan wat je bouwt (statisch pagina's? web/mobile apps?) en voor wie (nerds? oma?)...

Voor mij, meerdere H1's geven niet genoeg voordeel (geen voordeel) vandaag om te gebruiken als ze nog problemen veroorzaken.  Ik weet dat dat betekent dat mij front-end code zou niet hip zijn, "zij toont geen kennis van wat nieuwe is in het gebied van HTML", maar ik wil vriendelijk blijven voor zoveel gebruikers als ik kan. Ik wil dat bezoekers merken nix van een pagina: dat ze komen hun ding doen, hun taak uitvoeren, zonder te merken dat iets op de pagina moeilijk was.  Ik wil HTML5 dingen gebruiken waar ze voordeel geven aan mensen, zoals form input types (vandaag maakt het typen makkelijker op verschillende mobieltjes. En oudere browsers weet het verschil niet. Dat is awesome!) en iets minder code.

9

Re: Gebruik van Headers

Mallory van Achterberg schreef:

Hm, dit werd lang.  Sorry.

Ik ga het korter houden wink

Waarom? Met IE6, wij hebben veel goede redenen, ook beveiliging.

Volgens mij is er geen enkele reden om omwille van de beveiliging IE6 te gebruiken. Ik heb zelf veel ervaring met bedrijven als TNT Post, Rabobank, etc. die allemaal IE6 gebruiken. Niet voor de veiligheid, maar omdat ze 10 jaar geleden software hebben laten bouwen die gebruik maakt van allerlei ActiveX zooi en AJAX-meuk die alléén in IE6 werkt. Microsoft zelf is verder gegaan met bigger en brighter things (die aan standaarden voldoen), maar er is geen geld om de proprietary software te upgraden, dus blijft men bij IE6. Geen enkele sysadmin zal met droge ogen kunnen zeggen dat IE6 veilig is, zeker niet nu Microsoft de support officieel heeft laten vallen.

Waarom zijn meerdere h1's nu zo nodig dat het een goed idee is om voor een (klein) groep mensen problemen te maken? Dat is een echte vraag, niet sarcastisch bedoeld.

Omdat het om de redenen die je in je post aandraagt een voordeel biedt. Ik bouw een front-end altijd zo generiek en modulair mogelijk. Dit is te zien in de document outline die ik gebruik. Sections en articles zijn op zichzelf staande contexts die niet alleen (in de toekomst) geschikt zijn voor syndicatie: ze zorgen ervoor dat ik op dit moment elke "module" naar eigen inzicht kan gebruiken om een pagina op te bouwen uit bestaande elementen. Daarbij hoef ik geen rekening te houden met H-zoveel die anders zou moeten zijn in de hierarchie op een andere pagina. Juist door het gebruik van H1's en verder is het écht modulair, waardoor herbruikbaarheid veel plausibeler is geworden.

Wat mij betreft is dat in combinatie met de support in alle moderne browsers genoeg reden om dit in het dagelijks leven in te zetten. Ik ga niet iets laten omdat 5% van de gebruikers op een 10 jaar oude browser er niks mee kan. Ik heb het niet over de toekomst, ik heb het over 2011 smile

10 Laatst bewerkt door Mallory van Achterberg (15-12-2011 11:45:28)

Re: Gebruik van Headers

I blame my bad Dutch smile

Roy Tomeij schreef:

Volgens mij is er geen enkele reden om omwille van de beveiliging IE6 te gebruiken...

Ik denk dat je begrijpt me helemaal verkeerd: mijn punt is, wij (developers) hebben vele goede redenen om NIET voor IE6 te bouwen, OOK omdat het niet een veilig browser is.  Dus als mensen zeggen "wij moeten IE6 gebruikers achterlaten" dan begrijp ik de redenen voor.

Maar als mensen zeggen "wij moeten screenreader gebruikers achterlaten" ik begrijp niet de redenen voor  *in dit geval*.

Ik ga niet iets laten omdat 5% van de gebruikers...

Je bedoelt IE6 gebruikers maar waarschijnlijk kan 5% ook betekent mensen die AT gebruiken.  Gaat het over meerderheid/minderheid van mensen?

Ik heb het niet over de toekomst, ik heb het over 2011

Ik ook.  2011 werken meedere h1's niet (qua melding tegen gebruikers/websurfers wat het niveau van een headingtag is). Ze helpen mensen/bezoekers/klanten (nu nog) niet. Zijn browse-ervaring werd niet gerijkt of verbeterd. Waarom bouwen wij web sites? Voor mensen toch? Om de beste web-ervaring naar zoveel mogelijk mensen te geven?

Ik begrijp wel de punten over meer modulair bouwen.  Ik hoop dat misschien volgend jaar kan ik dat ook doen (want dat is ook een goede reden). Bouwen moet ook lekker voor de developer zijn, ja. Maar gebruikers eerst, ja?