1

Onderwerp: Website met forum en oploadmogelijkheid

Zojuist heb ik de vraag gekregen om (snel) een website te maken met interactiviteit. Er moet een forum (php bullitin board?) in en ook voor bezoekers de mogelijkheid om foto's te uploaden (php upload script?). Ik heb nog niet lang ervaring als webdesigner en wil graag weten of dit voor mij een haalbaar project is en welke problemen ik tegen zou kunnen komen. Alvast bedankt voor je reactie, Karin

2

Re: Website met forum en oploadmogelijkheid

Security en het voorkomen van spam zullen waarschijnlijk de twee onderwerpen zijn waar je te snel tegenaan gaat lopen, en totaal geen ervaring mee hebt. Een kwaadwillende gebruiker zou met een "upload script" (dat, als je het ergens kant-en-klaar vandaan pakt, waarschijnlijk jaren geleden is geschreven door iemand voor wie dit ook nieuwe onderwerpen waren) bijvoorbeeld ook eigen php (of andersoortig uitvoerbare) bestanden kunnen uploaden, en hiermee controle over de website kunnen uitoefenen / informatie stelen.

Standaard forums zijn extreem aantrekkelijk voor spammers, die en-masse volledig geautomatiseerde scripts draaien om nieuwe forums op te sporen, zich daar automatisch aan te melden (inclusief automatische (danwel mechanical-turk-achtige) captcha herkenning), en optioneel spam berichten te posten (maar zelfs alleen de spam profielen kunnen al snel honderden per dag worden, en daardoor overlast veroorzaken). De enige langdurige manier om dat te stoppen is het forum registratie proces zelf customizen, met kennis van wat voor truckjes die spam software eerder heeft gezien.
Bovendien worden zeer regelmatig security problemen ontdekt in veel gebruikte forum software, en ben je dus niet klaar met deze eventjes installeren, maar moet je deze jaar na jaar elke paar maanden (en soms zelfs weken) updaten naar de laatste versie. Wat iets minder eenvoudig is als je je forum software hebt gecustomized.

Ik wil je niet zeggen "doe het niet", want ik ben ooit ook met dergelijke opdrachten begonnen, en deze kennis heb ik ook (deels) uit harde ervaring opgedaan... maar onderschat het in ieder geval niet, lees je in voordat je besluit om het wel of niet te doen, en als je dit probeert, blijf je op deze aspecten richten.

3

Re: Website met forum en oploadmogelijkheid

Dank je wel, Sander. Dat is duidelijke informatie! De website hoeft maar korte tijd te draaien, dus dat scheelt wel. Ik overweeg om dit project samen met iemand met verstand van zaken te doen.

4

Re: Website met forum en oploadmogelijkheid

Karin, een van de "snel en betrouwbaar" opties in dezen is een drupal installatie. Dat geeft de gevraagde functionaliteit en is redelijk betrouwbaar. Niet zelf scriptjes aan mekaar plakken, voor je het weet ben je deze klant kwijt. Ik wil je wel helpen als je wilt, ik ben feitelijk meer content manager dan frontender. Ik weet er wel wat van. In andere omstandigheden kan en cakePHP oplossing heel snel gebouwd worden, ligt er een beetje aan.

hoi, gert

5

Re: Website met forum en oploadmogelijkheid

Dit forum gebruikt blijkbaar punBB. 

[  img  ]  [  /img  ]

maar ik geloof niet dat we hier eenvoudig iets kunnen uploaden

hoi, gert

6

Re: Website met forum en oploadmogelijkheid

mail maar even ik help wel

hoi, gert

7

Re: Website met forum en oploadmogelijkheid

Dank je voor je aanbod, Gert! Inmiddels heb ik al iemand anders gevraagd of hij mij wil ondersteunen en denk ik dat het gaat lukken. Ik ben wel erg blij met jullie opmerkingen. Nogmaals bedankt