1

Onderwerp: Crisis? What crisis?

Ik ben gewoon heel benieuwd of jullie iets merken van de economische crisis waar we nu al een paar jaar in zitten, en zo ja, in welke mate.

Bijvoorbeeld:

Ben je freelancer,
- krijg je meer of minder opdrachten, zijn ze makkelijker of moeilijker te vinden?
- staat je tarief onder druk of niet?
- zijn klanten lastiger, kritischer, letten ze meer op de centen?
- worden je opdrachten minder snel verlengd, of loopt alles lekker door?

Zit je bij een bureau,
- krijg je nog genoeg externe projecten, of zit je meer op de bank?
- doe je tegenwoordig meer interne projecten, of juist niet?
- neemt je baas nog steeds mensen aan?

Laat eens weten!

De aftrap: Ik ben freelancer sinds 2001, en heb nog steeds niks te klagen over gebrek aan werk. Sterker nog, als ik niet zo goed nee kon zeggen lag ik nu al onder de groene zoden smile.
Tarief is nog op peil. Wat ik wel merk, is dat eindklanten niet meer zo makkelijk projecten maar eindeloos laten doorlopen, maar dat is wat mij betreft alleen maar positief. Ik doe veel voor de (semi-)overheid, dus dat zijn ook mijn centen  wink

Keep It Simple, Stupid.

2

Re: Crisis? What crisis?

Beetje oproep (op Twitter) of navraag her en der, en er zitten direct wat mensen in je inbox of aan de telefoon die wel willen afspreken eens kennis te maken. Van een tussenbureau hoorde ik dat het tarief van front-enders relatief hoog ligt op dit moment, maar dat is gewoon (tijdelijke?) schaarste.

Crisis voor front-enders is er op dit moment niet.

3 Laatst bewerkt door Roy Tomeij (07-12-2012 15:19:59)

Re: Crisis? What crisis?

In het verlengde hiervan: wat is een gangbaar uurtarief? Aan bedrijven in de VS vraag ik $160 per uur, in NL 110 euro per uur. Via m'n consultancy overigens, dus een grotere strijkstok dan freelance.

4

Re: Crisis? What crisis?

Roy Tomeij schreef:

In het verlengde hiervan: wat is een gangbaar uurtarief? Aan bedrijven in de VS vraag ik $160 per uur, in NL 110 euro per uur. Via m'n consultancy overigens, dus een grotere strijkstok dan freelance.

De bedragen die ik hoor liggen tussen de 60 en 90 euro per uur.

5

Re: Crisis? What crisis?

Wij hebben het ook behoorlijk druk, dus niks crisis op 't moment smile
Wij rekenen bedragen tussen de 80 en 120 euro p/u

6

Re: Crisis? What crisis?

Ik ben toevallig net begonnen bij een nieuwe werkgever en gisteren de cijfers van 2012 gehoord. Ze zijn flink gegroeid qua omzet en qua mensen is het ook een beetje gegroeid. Het gaat dus niet overal slecht. smile