1

Onderwerp: Met welke tools werk jij?

Ik ben benieuwd met welke tools iedereen werkt om te developen. Uiteraard zal iedereen meerdere editors, browsers etc. gebruiken, dus ik ben vooral nieuwsgierig naar wat dan je primaire tools zijn.

Ik zal zelf aftrappen  smile

- Adobe Fireworks CS5
- Aptana Studio - met o.a. ZenCoding, Subversive en AnyEdit plugin
- Laatste stable Firefox - met o.a. Firebug, Live HTTP headers en Selenium plugin
- Classic Color Meter
- ImageOptim
- Terminal (builden, SVN)
- RegExhibit
- Sequel Pro / lokaal phpMyAdmin

2

Re: Met welke tools werk jij?

Dit verschilt bij mij heel sterk van project tot project (ben ook vaak puur backend developer). Op dit moment, als puur front-ender:
gedit (meer dan syntax highlighting heb je toch niet nodig? smile) en commandline subversion. pngcrush, pngnq (kan het aantal alpha channels in transparente png plaatjes verminderen), grep, sed. Photoshop 7 onder wine. Jira. Meest Firefox (3.6 en aurora) met firebug, maar ook Chromium met dev tools (hebben die eigenlijk een naam?) en zelfs Opera met Dragonfly.

3

Re: Met welke tools werk jij?

- Textmate of Vim (laatste zit ik nog links van de curve)
- Firefox met Firebug etc, + Selenium IDE van Saucelabs (vetkewle remote browsertestservice)
- Photoshop CS5
- Selenium
- Mercurial
- JSLint
-VMWare Fusion voor IE checks

We zijn een Pythonbedrijf, voor builden, testen enz gebruiken we de tools die komen met het framework dat we gebruiken (http://grok.zope.org/).

4

Re: Met welke tools werk jij?

Als ik echt bezig met javascript pak ik Netbeans 7  en voor al het andere meestal firefox, Notepad++, VS2010 en wat verder voorhanden is. Maar ik blijf altijd kijken of het beter kan dus leuke topic start  big_smile

5

Re: Met welke tools werk jij?

Mijn tools:

MacBookPro met OSX Lion
PhpStorm met CSS-X-Fire plugin (Aptana op huidige werkplek)
Firefox met Firebug en nog een aantal plugins (zie https://addons.mozilla.org/nl/firefox/c … favorites/ voor de hele lijst)
Safari, Chrome, Opera
Parallels met twee Windows 7 VM's met IE8 en IE9
MySQL/PHP/Apache geïnstalleerd voor het backend-werk
Fireworks CS4
iTerm
Navicat (voor Mysql)
BBEdit voor het eenvoudige editwerk

6 Laatst bewerkt door Paul van Dam (15-09-2011 22:17:12)

Re: Met welke tools werk jij?

MacBook Pro
Photoshop CS5
WebStorm
Firefox + Webdeveloper/Firebug
VMWare Fusion + Windows 7 / Windows XP

Verder tig browsers en kleinere tools natuurlijk smile

7

Re: Met welke tools werk jij?

Als frontender kom ik hiermee aardig uit de voeten:

- Aptana 3 met subverisive en zencoding
- Notepad++ als ik ff snel in een bestand moet snuffelen
- Fireworks en Photoshop, afhankelijk wat de ontwerper gebruikt (fireworks heeft wel mijn voorkeur)
- TortoiseSvn (ja ik werk op windows)
- Firefox en soms Chrome voor ontwikkeling.
- FF extensies: Firebug, pagespeed, webdeveloper toolbar, delicious (als referentie naar al die handige blogs)
- Virtualbox instanties voor oudere browsers
- Tegenwoordig hebben we op kantoor Maven als build tool: css & js samenvoegen/comprimeren, versiebeheer, enz.

- Als ik thuis eens wil nerden: sqldesigner: http://code.google.com/p/wwwsqldesigner/
- Een gehackte Zend voor PHP projecten smile

Grappig om te zien dat er nog steeds mensen zijn die tools als VIM gebruiken, nu er zo veel krachtige IDE's zijn. Sure het is snel, maar echt een crime om te leren! wink

8

Re: Met welke tools werk jij?

  • VS2010

  • Chirpy en JS Lint voor VS[*/]

  • TortoiseSVN

  • Mantis

  • Selenium en PageSpeed voor Firefox

  • Litmus

  • FF/IE/Chrome

9

Re: Met welke tools werk jij?

Ik gebruik:

- Notepad++ voor de quick fixes
- Netbeans 7.0. Kan er prima projecten mee organiseren. Heeft ingebouwde (s)ftp en svn client. Naast PHP kan het ook prima overweg met CSS en JS!
- Chrome ic.m. met de Developer Tools. Na het live editen van de css (of html) gebruik ik de "save as" feature onder Resources > Frames > Stylesheets om de wijzingen in 1 keer op te slaan.
- Photoshop
- WinSCP

10

Re: Met welke tools werk jij?

Ik wil even een +1 geven voor het noemen van ImageOptim!

Het Webambacht - Nieuwe media met ouderwetse kwaliteit

11 Laatst bewerkt door Joris Witteman (16-09-2011 12:13:19)

Re: Met welke tools werk jij?

Ik gebruik eigenlijk maar één tool, en dat is Coda. Dat is een IDE voor Mac met (S)FTP bookmarks ingebouwd. En da's eigenlijk alles dat ik nodig heb.

OK, da's misschien een beetje kort door de bocht. Verder gebruik ik:

- Terminal
- VMware Fusion (1x XP, 1x Vista)
   - Met daarop IECollection voor IE6, 7, 8.
- Photoshop voor wanneer ik designs aangeleverd krijg
- Preview voor het croppen/scalen wanneer het niet zo precies hoeft dat ik Photoshop nodig heb
- Versions voor SVN

Server-side:
- PHP
- CodeIgniter
- WordPress (alleen voor blogs)

Client-side:
- jQuery

Alle browser side debugging doe ik met de Web Inspector van Safari. Die is ongeveer hetzelfde als die in Chrome.

12

Re: Met welke tools werk jij?

Ik gebruik:

  • gedit (zelfde reden als Sander)

  • een heleboel plugins voor gedit, waaronder gedit-jslint, gedit-jshint en Zen Coding voor gedit

  • Trimage om afbeeldingen te verkleinen

  • Firefox + firebug en chromium + webkit devtools voor ontwikkeling

  • commandline git

  • Gimp voor grafische dingetjes.

13

Re: Met welke tools werk jij?

Ik gebruik:

- Netbeans
- SmartFTP / Filezilla voor het binnenhalen van grote projecten
- VMWare voor alle versies van IE
- Photoshop/Illustrator CS5
- SQLYog
- Mercurial / TortoiseSVN
- FF, Chrome, IE

En Spotify om de dag door te komen.

14

Re: Met welke tools werk jij?

Lijstje software dat ik standaard installeer/gebruik:

  • Zend Studio (+SVN plugin)

  • WAMP Server 2.1 (+memcache)

  • Photoshop/Fireworks

  • Navicat for MySQL

  • Firefox (web developer toolbar, Firebug, PageSpeed, yslow), Safari/Chrome/IE

  • IEtester

  • CoreFTP

  • NetDrive

15 Laatst bewerkt door Matijs Brinkhuis (16-09-2011 10:40:17)

Re: Met welke tools werk jij?

  • TextMate / vi

  • Chrome Canary + Developer Tools

  • Firefox + Firebug

  • Adobe CS 5.5 Design Premium

  • ImageOptim

  • VirtualBox (XP+IE6/7/8, Win7+IE9, Win8 DP+IE10)

  • commandline git

  • commandline svn / Versions

16 Laatst bewerkt door Bjørn Wikkeling (16-09-2011 10:53:31)

Re: Met welke tools werk jij?

  • Eclipse met Aptana, PDT, Subversive, Mylyn

  • Trac

  • PuTTY

  • Chrome, Firefox

  • Wacom tablet

17

Re: Met welke tools werk jij?

  • MacBook Pro met een iets verouderd os genaamd Snow Leopard. Ik ben van plan binnen een tijdje te upgraden.

  • TextMate (wanneer komt versie 2??)

  • Terminal voor Git / SOLR (zoekmachine).

  • Google Chrome voor browsen en verder Opera, Safari en Firefox om in te testen.

  • VirtualBox met Windows XP en Windows 7, ik test met IETester.

  • The GIMP en Photoshop, ligt een beetje aan wat ik wil doen. (Sommige dingen zijn in The GIMP veel makkelijke te doen dan in Photoshop.)

  • MAMP.

  • Last.fm voor het bijhouden van de muziek die ik in iTunes luister.

  • Adium/Skype/Propane/IRCCloud voor chat, en Yammer voor de werk-Twitter.

  • Google Apps.

  • Plesk op eigen server.

  • Codebase/Deploy HQ voor Git repos en deployen, maar we gaan wellicht over op Github.

18

Re: Met welke tools werk jij?

  • TextMate

  • Haml, Sass/Compass, CoffeeScript (om ze maar "tools" te noemen)

  • Photoshop CS5.1

  • Terminal

  • Firefox (met extensions), Chrome, Opera, Safari, IE's (met Parallels)

  • Github.app

  • Persistent Color Meter

  • Freckle (time tracking), niet onbelangrijk)

  • Macbook Pro

  • Groot scherm

  • Wacom tablet

Ik vergeet vast vanalles, maar dit is het belangrijkste.

19

Re: Met welke tools werk jij?

Helemaal Mac, dus:

- MacBook Pro
- Coda (code editor)
- Versions (SVN client)
- Terminal wink
- VMware Fusion voor Windows met IE6-10
- Firefox n (weet niet wat vandaag de actuele versie is, vanmorgen was het nog 6)
- Adobe Fireworks (geen PS, want ik design geen brochures)
- docs.frontlab.nl (homebrew)

20 Laatst bewerkt door Hans Grimm (17-09-2011 10:20:22)

Re: Met welke tools werk jij?

- Macbook Pro
- Firebug!
- Durf het bijna niet te zeggen: Dreamweaver.. Eigenlijk compleet weggegooid geld, want het is voor mij niets meer dan een hele luxe teksteditor. Maar ik ben nou eenmaal compleet vergroeid met DW vanwege het file-beheer, SVN-integratie, FTP vanuit editor, en editing van includes om maar eens wat te noemen. Workflow voor mij ideaal. Gebruiker sinds 1999, #nuffsaid wink
- Coda (toch ook wel)
- Textmate (ook die ja)
- Stylizer
- Photoshop, Illustrator en heeeeeeeeel soms nog Flash voor een bannertje of zo
- Colour Contrast Analyzer
- Terminal
- XAMPP (voor Drupal)
- testbrowsers Mac: FF, Opera, Webkit
- VM Virtualbox met IETester, IE7 native en Stylizer onder XP
- VM Parallels met IE9 en IETester onder W7
- developer toolbars, WR toolbar
- online validatie tools: w3c, Cynthia says, WR
- 8GB RAM smile

Keep It Simple, Stupid.

21

Re: Met welke tools werk jij?

Ik gebruik:

22

Re: Met welke tools werk jij?

Tom-Eric Gerritsen schreef:

Ik zou nooit meer een computer zonder SSD willen, het is zo ontzettend snel

Ja dat wil ik ook wel. *sparen gaat*

Keep It Simple, Stupid.

23

Re: Met welke tools werk jij?

  • Aptana met Zencoding en nog wat tools.

  • Notepad++, terwijl Aptana opstart.

  • Firefox met een hele riedel aan addons, waaronder Firequery, JS View, Tab Mix PLus.

  • Chrome, om te kunnen surfen terwijl Firefox opstart.

  • Fireworks op het werk, thuis: Irfanview en Artweaver.

  • TortoiseSVN

  • Maven

  • WAMP

  • Filezilla

  • 3voor12 luisterpaal

24

Re: Met welke tools werk jij?

Tom Greuter schreef:
  • Notepad++, terwijl Aptana opstart.

  • Chrome, om te kunnen surfen terwijl Firefox opstart.

LOL   lol droog ^^

  • MacBook Pro met Snow Leopard

  • Textmate

  • Fireworks en Photoshop CS5.1

  • MAMP

  • SmartSVN 6.6

  • FireFox (v. 6.0 momenteel) met gebruikelijke plugins

  • Chrome, Safari om te testen

  • Remote Desctop om te connecten met Virtual Machines met Windows 7 met IE 7/8/9 of Windows XP met IE6

  • Filezilla

  • Terminal

  • Last.fm, Adium, FaceBook en Twitter voor allerlei social stuff

25

Re: Met welke tools werk jij?

Notepad++
Firefox met FireBug & Web Developer Toolbar
Een tree met andere browsers om te testen of dingen niet gruwelijk komen te overlijden buiten Firefox.

Eclipse voor alle Java dingen, al ben ik nog steeds van zins me meer te verdiepen in IntelliJ vanwege betere performance en built-in support voor Maven e.d.

26

Re: Met welke tools werk jij?

Tom-Eric Gerritsen schreef:

Ik zou nooit meer een computer zonder SSD willen, het is zo ontzettend snel

Agreed. Als je moet kiezen tussen een SSD of meer geheugen, dan zou ik in veel gevallen eerst een SSD overwegen (of allebei, Photoshop en 3 parallels lopen best okay op 8 gig RAM + SSD tongue).

27 Laatst bewerkt door Peter Slagter (19-09-2011 08:28:21)

Re: Met welke tools werk jij?

Ah, lijstjes met tools, altijd leuk! De mijne:

  • Een MBP met Lion, mét SSD-schijf wink

  • MAMP

  • Aptana 3 (experimenteer met PHPStorm)

  • Terminal (m.n. voor commandline Git, sql, pngcrush, pngnq)

  • Git

  • Firefox met onmisbare addons, zoals Firebug, ColorZilla, Webdeveloper toolbars, Toetstool

  • Twee VM's lokaal en natuurlijk de java-applet met de naam BrowserStack

  • Adobe CS5 Design Premium, met name Photoshop

  • Allerlei andere apps voor het beheren van m'n werk, zoals Things, Evernote, Google Apps.

28

Re: Met welke tools werk jij?

Wel erg tof om te zien dat er zo veel wordt ontwikkeld op Macs -en zelfs een sporadische Linux smile

Het Webambacht - Nieuwe media met ouderwetse kwaliteit

29

Re: Met welke tools werk jij?

Mac, op werk iMac, privé een MBP. Windows alleen onder Parallels.

- Coda, meer mensen die Coda gebruiken? Clean & mean!
- Eclipse als het Coda te moeilijk wordt (bijv. bij ontwikkelen met JSP e.d. waar specifieke plug-ins voor vereist/handig zijn)
- Versions (Version control!)
- Adobe CS
- Safari als basis en verder uiteraard Chrome, Firefox, IE9, IE8, IE7, IE6....

Nu nog voornamelijk Photoshop, maar collega designer is helemaal into Fireworks, zijn er front-enders die daar al veel mee werken?

30

Re: Met welke tools werk jij?

Mark Lindhout schreef:

Wel erg tof om te zien dat er zo veel wordt ontwikkeld op Macs -en zelfs een sporadische Linux smile

Is redelijk standaard tegenwoordig toch? Iedere programmeerclub die ik ken werkt zo'n beetje op een Mac (iig in mijn Ruby on Rails wereldje), simpelweg omdat de architectuur dichter bij een serveromgeving ligt. Wel zo handig om de boel up & running te krijgen smile

31

Re: Met welke tools werk jij?

Roy Tomeij schreef:

Is redelijk standaard tegenwoordig toch? Iedere programmeerclub die ik ken werkt zo'n beetje op een Mac (iig in mijn Ruby on Rails wereldje), simpelweg omdat de architectuur dichter bij een serveromgeving ligt. Wel zo handig om de boel up & running te krijgen smile

Haha, als je weet hoeveel moeite het kost om Ruby on Rails onder Windows te installeren, dan begrijp je wel waarom de Mac zoveel wordt gebruikt in het Ruby on Rails wereldje :-)

Verder valt het mij op dat men toch vaak echte IDE's gebruikt zoals Coda, Eclipse, Aptana en PhpStorm.

Als ik rondvraag wat men aan software gebruikt hoor ik vaak (zeg, de helft van de keren) dat men notepad++ en varianten en zelfs vi(m) gebruikt. Dat begreep ik nooit zo.

Ik gebruik Aptana, PhpStorm, Textpad, BBedit en vi en kan uit eigen ervaring vertellen dat je wat betreft productiviteit met een IDE de notepads en vi's van tafel veegt. Je moet je IDE natuurlijk wel een beetje kennen, inclusief toetscombinaties.

Oh ja: het bezwaar is dat een IDE er zo lang over doen om op te starten. Die ene minuut per dag maakt het verschil toch niet?

Oh, het is ook niet mijn bedoeling deze draad te kapen met een andere discussie ;-)

32 Laatst bewerkt door Egor Kloos (21-09-2011 10:07:09)

Re: Met welke tools werk jij?

  • MacBook Pro (Lion)

  • Adobe CS5 (vooral photoshop en illustrator)

  • Omni Graffle Pro

  • Coda

  • Tower + Kaleidoscope + DiffMerge (merge app is niet zo best)

  • Things

  • Chrome (productie browser)

  • LESS app (als ik niet in PlayFramework of Expression Engine werk)

  • FontExplorer X Pro

  • VirtualBox

Web designer
Work:Lunatech Research
Twitter: @dutchcelt
Blog: dutchcelt.nl

33

Re: Met welke tools werk jij?

  • Imac 27inch
    Browsers virtual: vmWare 4 (XP ie6, 7, 8, ff2, ff3, vista ie9, ie10, ff2, ff3)
    Browsers native: firefox (nieuwste), chrome, safari, safari nightly build (voor webGL)
    Firebug in browsers waar plugin aanwezig is
    Editor: Coda 1.7.4
    SVN: Versions
    FTP: Transmit
    Local server: MAMP pro (gebruik alleen met projecten met svn)
    mysql: mysqlWorkBench (weinig, meestal gewoon phpmyadmin)
    Grafisch: Photoshop CS5
    Mobile apps: TitaniumStudio, xCode 4
    Flash as3: Adobe Flash Builder 4 (gebruik ik tegenwoordig bijna niet meer)

34

Re: Met welke tools werk jij?

Om af te wijken van de standaard..

Gewoon een standaard windows bak met:
Eclipse met Aptana
Firefox, IE9, Chrome, Safari, Opera
FF plugins: Firebug, Colorzilla, FireCookie, FireFinder, FireRainbow, FoxyProxy, HTML Validator Tidy, Measure It.
Fiddler
Notepad++
Putty en Tortoise
Wamp als localhost
IEtester (voor IE6 sad )
Adobe Fireworks en Photoshop
Contrast-A en ColorImpact en SnagIt

@Ruben als ik een ontwerp oid. maak gebruik ik altijd Fireworks. Maar wat ik meestal krijg aangeleverd krijg is in Photoshop.

35

Re: Met welke tools werk jij?

Op werk een windows machine met VisualStudio 2010 en buiten alle eerder genoemde tools, Windows XP Mode voor het testen in IE6/7/8.

Voor prive projecten ben ik sinds kort overgestapt van Aptana naar Komodo edit. Deze gratis IDE heeft goede html5 en javascript ondersteuning en draait soepel op zowel m'n ouwe Mac Mini als op m'n nog tragere Windows laptop. wink

36

Re: Met welke tools werk jij?

Windows 7 als OS
Voor .NET projecten ben ik geforceerd om VS2010 te gebruiken
Voor de rest Notepad++ met een hippe donkere background
Nerd als ik ben, gebruik ik natuurlijk Total Commander

Browsers: Firefox 7, IE9, Opera 11.5, Iron 13 (Chrome zonder Google), Safar 5.1.
Jammer dat de platform preview van IE10 kapot gemaakt is door MS, en het alleen nog maar beschikbaar is als multi-GB ISO. Fail. Maar voordat dat zo was, zou IE10PP ook in dit rijtje staan.

Om browsertests uit te voeren heb ik VirtualBox met Win2k+IE6, XP+IE7 en XP+IE8. Wat minder vaak gebruik ik een VM met Ubuntu met daarin weer Firefox, Chromium en Opera. Nog iets minder vaak een VM met OSX met daarin Safari, Opera en Firefox.

Firefox extensies: FireBug, ColorZilla, FireDiff, Firepicker, FireQuery, FireShot, JSONView, Web Developer, YSlow.
In alle browsers: Ghostery tongue

37 Laatst bewerkt door Mallory van Achterberg (29-09-2011 14:47:43)

Re: Met welke tools werk jij?

Martijn schreef:

Iron 13 (Chrome zonder Google)

++  ik zou zeggen "chrome zonder de google spyware"

In alle browsers: Ghostery

ooooh, tempting!

Ik develop op Ubuntu, maar binnenkort probeer ik Debian op een nieuwe laptop. I refuse to deal with Unity.

Ik ben een simpel meisje, dus simpel tools:

sshfs + vim (geen reden om FTP te gebruiken), wget, scp, pngcrush (maar meestal alleen om Gimp's lege RGB-header weg te gooien, anders doet FF heel stom)
Orca screen reader (niet heel vaak)
Gimp, heel soms Inkscape
Chrome (maar op Debian zou ik Iron hebben, er is een .deb van), Firefox 3.6.2 (plugins, maar ook support/testing), Opera 11.5+, Epiphany (webkit, niet gecko), Konqueror.
VirtualBox: XP voor IE6, JAWS 10, NVDA, WebVisum plugin voor Firefox, K-Meleon om FF2 te testen
VirtualBox2: XP voor IE7 + Tredosoft IEs voor snellere testing, Safari-for-Windows 3 (oude Saffy dikke lettertypen nog)
Nog een Win XP machine hier op werk met IE8, Saffy-Win 5+, Opera's 9.28 tot  11 (voor oude bug checken), Iron-voor-Windows, FF6 (zou naar 7 als plugins werken), CamStudio

Ik heb geen kopies van Vista of Win7 om IE9+ te testen.  Jammer.  Ook geen Mac om echte Safari of VoiceOver te testen.  Ook jammer.

Op FF 3.6.2/Ubuntu heb ik: NoScript (echt de meest super-nodig software, moet op alle browsers komen), NoRedirect, Firebug, Live HTTP Headers, Gez Lemon's Web Accessibility ToolBar, Pederick's Web Developer ToolBar, en unfortunately moet ik een plugin hebben om img properties te bekijken (Element Properties).  Ik voeg geen meer plugins toe want FF is al een lamzak.

Af en toe gebruik ik DragonFly maar vaak doet ie nix, alsof de pagina niet laad.  Werkt altijd op Windows.  Hm.
Af en toe IE dev tools om te kijken naar wat IE ziet, maar meestal voor andere mensen zn code, niet de mijne.

Online: w3c validators + semantic document checker + i8l checker, vischeck.com (colour blindness), graybit.com (contrast), vroeger JSLint maar nu JSHint : )

38 Laatst bewerkt door Joris van Summeren (19-10-2011 13:14:55)

Re: Met welke tools werk jij?

Ruben Bos schreef:

zijn er front-enders die daar al veel mee werken?

Bij mij op m'n werk werken alle front-enders (hoofdzakelijk) met Fireworks. Ik werk daar thuis ook het liefst mee. Voor mijn gevoel sluit die tool veel beter aan bij front-end werkzaamheden dan Photoshop (fotobewerken?)

--

Ik kwam nog een mooie post tegen om de officiële MS IE's op je Mac te krijgen (in VirtualBox): http://osxdaily.com/2011/09/04/internet … e-9-free/.

39

Re: Met welke tools werk jij?

Update: komend weekend van 24" naar 27".

40 Laatst bewerkt door Rob van der Galiën (24-10-2011 21:02:26)

Re: Met welke tools werk jij?

Interessant om te lezen. Mijn tools kunnen erg wisselen per project of klus. Ik doe zowel frontend als veel backend en geef daarnaast trainingen, waarbij verschillende software wordt ingezet.

Systemen: Mac OSX en Windows 7
Editors: Komodo IDE, Zend Studio, BBEdit en Dreamweaver (voor combinaties met Contribute)
Hulpprogramma's: RegEx
Ontwerp en prototyping: OmniFGraffle en Fireworks
Graphic: Fireworks, Photoshop en Illustrator
Browser test: Safari, Safari mobile, Firefox, Chrome, IE 7 , IE 8 en IE 9 (CrossOver en VMWareFusion)
Speciale technieken: Flash met Actionscript, jQuery, jQTouch, iUi
Local Mac webserver en MAMP

41

Re: Met welke tools werk jij?

Hoi Fronteers,

Buiten de reeds genoemde tools gebruik ik sinds vorige week Intellij editor en Podio voor management van projecten. Podio is erg modulair/granulair opgezet en gratis tot 10 gebruikers, dus handig voor kleine bedrijven; startups; freelancers. Intellij gebruik ik nu een weekje en vooral de ondersteuning van verschillende tools/frameworks/ talen en duidelijke interface spreken mij erg aan.

My two cents....

Adriaan

42

Re: Met welke tools werk jij?

We hebben het hier allemaal over lokale tools. Hier een lijstje van mijn browser/online tools:

online toolies

43

Re: Met welke tools werk jij?

De Google Webmaster Tools - Rich Snippets is wel een aanrader als je van semantics (www.schema.org) houdt.

Een voorbeeld van een site waar ik mee bezig ben: http://www.google.com/webmasters/tools/ … edia.nl%2F

44

Re: Met welke tools werk jij?

Ik kwam net dit lijstje tegen, erg handige tooltjes! http://www.thetoolbox.cc/

45

Re: Met welke tools werk jij?

Om veruit het meest productief te zijn:
- Face to face overleg
- Pen
- Papier
- 3M Post-its
- Atlassian Jira Studio
- Outlook

En soms:
- Eclipse
- Notepad++
- Subversion

46

Re: Met welke tools werk jij?

Jasper Bogers schreef:

Om veruit het meest productief te zijn:
- Face to face overleg
- Pen
- Papier
- 3M Post-its
- Atlassian Jira Studio
- Outlook

*sighs* Ja, complete ditto tegenwoordig. tongue Hoewel met s/Outlook/SeaMonkey/
En ook: nietjes, om de uitgeprintte FOs bij elkaar te houden, en de aantekeningen die ik daar rechtstreeks op maak dus vindbaar te houden.

47

Re: Met welke tools werk jij?

  • MacBook Air 13" 128GB SSD met Lion

  • Sublime Text 2

  • Sequel Pro

  • Sparrow voor e-mail

  • Magic Trackpad

  • Cornerstone voor SVN

  • MacPorts voor alles mbt Apache, MySQL, etc.

  • iTerm 2 voor geek-gerelateerde handelingen

  • Transmit voor (S)FTP

  • 1Password voor wachtwoorden

Noot: Ik doe voornamelijk back-end development.

48

Re: Met welke tools werk jij?

  • MacBook Pro 13" + Apple Cinema Display 24"

  • Wacom Bamboo wireless tablet

  • Coda 2

  • LESS app

  • MAMP PRO

  • Cornerstone Subversion app

  • Beanstalk voor de repositories

  • Adobe Creative Cloud abonnement

  • Transmit voor FTP

  • Google Chrome default browser, raak alleen andere browsers aan om te testen

  • Sparrow mail client

  • FreshBooks voor offertes, facturen en time tracking

  • Highrise voor contacten en taken

49

Re: Met welke tools werk jij?

Macbook Pro IOS Lion:

Textmate
Terminal
Photoshop
SVN
Parallels: Windows en Ubuntu
Chrome developer tools, Firefox met Firebug, Safari

Voor IPhone apps (Phonegap en/of native):
XCode

Voor Android apps (Phonegap en/of native):
Eclipse

50

Re: Met welke tools werk jij?

Ik werk sinds kort met AngularJS en dan is het heel fijn om via de Chrome dev bar met je scripts tab te werken. Onwijs gaaf om te zien en ervaren hoe dynamisch Javascript is. Vooral als je geen zin hebt om eerst door 20 dialogen heen te klikken voordat je een resultaat ziet!

51

Re: Met welke tools werk jij?

Is Less / Sass / Compass nou echt de moeite waard? Ruby installeren, extra templates onderhouden... Het leert je geen CSS en ik vraag me af of het in een groter project (> 12 maanden, > 6 developers, variabele bezetting) te onderhouden is en in-the-long-run daadwerkelijk werk bespaart.

52

Re: Met welke tools werk jij?

Jasper Bogers schreef:

Is Less / Sass / Compass nou echt de moeite waard? Ruby installeren, extra templates onderhouden... Het leert je geen CSS en ik vraag me af of het in een groter project (> 12 maanden, > 6 developers, variabele bezetting) te onderhouden is en in-the-long-run daadwerkelijk werk bespaart.

Ik werk nu een tijdje met SASS en dat is zeker de moeite waard! Het bestand (.scss) waarin je werkt is een stuk kleiner en hierdoor veel beter te beheren. Vooral mixins zijn waanzinnig! Ik kan het zeker aanraden voor elk type project. Leercurve is heel laag, dus snel op te pikken voor nieuwe teamleden.

Dit is een voorbeeld mixin voor je font-size:

@mixin font-size($sizeValue: 19){
  font-size: $sizeValue + px;
  font-size: ($sizeValue / 19) + rem;
}

@mixin line-height($sizeValue: 19){
  line-height: $sizeValue + px;
  line-height: ($sizeValue / 19) + rem;
}

.button {
  ...
  @include font-size(26); // pixel waarde...
  ...
}

Ik werk nu aan een platform waarbij ik een 'config' bestand gebruik, adhv variabelen kan ik hier o.a. de huisstijl instellen. Zaken als paden; logo; font stacks; kleuren; etc.

Dit is wel een mooie lib om eens naar te kijken: http://thoughtbot.com/bourbon

groet,
Adriaan

53

Re: Met welke tools werk jij?

Ik werk met:
- Photoshop CS4
- Firefox met de Web Developer toolbar en natuurlijk Firebug.
- Eclipse + Aptana plugin
- Notepad++
- Yii Framework met Phamlp extensie voor SASS, beetje aangepast zodat we ook met de nieuwste Compass kunnen werken. SASS vind ik zelf echt de moeite waard, de ontwikkeltijden zijn hierdoor een stuk omlaag gegaan bij ons. Hierdoor is er ook wat meer ruimte om je op kwailiteit te richten ipv kwantiteit.
- Jira.

54

Re: Met welke tools werk jij?

Ik kwam net deze tegen...wat een baas! http://middlemanapp.com

55

Re: Met welke tools werk jij?

Sublime Text 2 met diverse plugins
Zencoding
Firefox met FireBug & Web Developer Toolbar
Filezilla
TortoiseSVN
SASS / Compass
Fireworks
Photoshop

56 Laatst bewerkt door Robert van der Elst (11-01-2013 15:17:43)

Re: Met welke tools werk jij?

Aangezien ik nu net een nieuwe baan heb een kort lijstje:

- Windows 7 (op een splinternieuwe Dell XPS met 8GB RAM en een i7, plus twee 24" Samsungs verhoogd met pakken papier tongue )
- Notepad++ (incl. Zencoding)
- Firefox + Firebug + Web Developer Toolbar
- Chrome
- IE
- Spotify
- Photoshop CS6 (Vandaag vers ge-installeerd)
- Gmail (zowel privé als zakelijk) i.c.m. Drive
- SVN (i.c.m. Tortoise)
- Nerf guns (alleen na vijven)

57

Re: Met welke tools werk jij?

Adriaan Bouman schreef:

Ik kwam net deze tegen...wat een baas! http://middlemanapp.com

Middleman is tof. Je moet ook maar eens kijken naar Jekyll (https://github.com/mojombo/jekyll), dat werkt ook prima voor kleine statische website's en blogs ( eigen blog is daar ook op gebouwd ).

De enige vier tools die ik echt gebruik zijn: coda, terminal, git ( GitHub en BitBucket ) en een browser ( meestal Chrome, omdat er een rare bug in mijn safari zit.. ). Oh en het coderen wordt gedaan op een Air ( omdat hij gewoon super sexy is ) + mooi IPS schermpje.

Voor ieder frontend project gebruik ik standaard Compass (http://compass-style.org/), Bourbon (http://bourbon.io/) en Neat (http://neat.bourbon.io/). Sass is sowieso de moeite waard om te gebruiken en samen met de eerder genoemde extentie's ( Compass, Bourbon en Neat ) is sass echt veel beter dan "old school" CSS ( mits goed gebruikt uiteraard ).

58

Re: Met welke tools werk jij?

Momenteel gebruik ik het volgende (onder Windows 7):

- Fireworks CS5
- Photoshop CS5
- Firefox (met Firebug) en Chrome als main develop browsers
- Overige browsers uiteraard ook voor consistentie in uitwerking
- Microsoft Visual Studio 2012 voor het coden
- Font Xplorer (inladen van fonts, scheelt je schijfruimte op SSD)

En voor de rest nog wat andere programma's afhankelijk van wat er moet gebeuren (InDesign CS5, Illustrator CS5 en wat custom tools van m'n werk voor uploaden enz.)

59

Re: Met welke tools werk jij?

- sublime text
- codekit
- virtualbox
- cornerstone

60

Re: Met welke tools werk jij?

Sublime Text
iTerm2

gebruik ik constant