1

Onderwerp: Basiskennis van een webdesigner

In de blogpost over de ideeën van de onderwijscommissie hebben we het over de basiskennis die een webdesigner nodig heeft. Basisvaardigheden zijn die zaken waarvan we zeker weten dat ze over vijf jaar nog steeds relevant zijn, als een eerstejaars afstudeert. Photoshop is bijvoorbeeld geen basisvaardigheid (denk ik), maar typografie wel. Misschien is progressive enhancement een basisvaardigheid? Grids? Kleurenleer? Performance? Ik weet het niet precies, en daar is deze thread voor bedoeld.
Als het mogelijk blijkt te zijn om een aantal échte basisdingen te benoemen, dan is het ook beter mogelijk om samen te werken met de disciplines om ons heen: als we kunnen uitleggen dat het eigenlijk om vier of vijf principes draait bij web design, dan kunnen die wellicht ook behandeld worden in de curricula van developers, of marketeers. En omgekeerd kunnen wij de basisprincipes van development de revue laten passeren. Vandaar deze excercitie. Ik kijk uit naar het resultaat, als dat er al is (-:

2

Re: Basiskennis van een webdesigner

Ik ga hier zelf dan wel even op antwoorden.
De basiskennis van een visual designer voor het web bestaat volgens mij uit
1. Begrijpen dat het web er altijd overal anders uitziet (schermgrootte, interactievorm, netwerkverbinding, etc.)
2. Grondige kennis van typografie en grids
3. Grondige kennis van kleurenleer

Iemand aanvullingen? Iemand een idee over interaction design?

3 Laatst bewerkt door Jeroen Oliemans (07-11-2013 10:05:15)

Re: Basiskennis van een webdesigner

Misschien?
- Vormen/ structuur, denk aan Gestalt en Bauhaus etc...
- En misschien het opbouwen van een fotografische visie, wat geeft een beeld impact etc om een boodschap te ondersteunen

4

Re: Basiskennis van een webdesigner

Een van de dingen die ik het vaakst mis zie gaan bij mensen die de overstap maken van grafisch ontwerp naar specifiek webdesign is flexibiliteit. Er wordt vaak ontworpen op hele perfect passende copy, prachtige plaatjes met de juiste aspect ratio. Zodra een website live gaat zie je al gauw die mooie *dummy* content vervangen worden met stukken tekst die veel langer zijn dan verwacht, of korter. Talen die minder verbose zijn dan de taal waarin je het ontwerp hebt gemaakt. Dat soort dingen smile.

5

Re: Basiskennis van een webdesigner

Als je als visual designer voor het web wilt designen zou ik ook zeggen basis kennis van een markup taal en layout taal (html & css).