1 Laatst bewerkt door Jeffrey Arts (29-10-2014 22:04:05)

Onderwerp: Forum Boards

Goedendag,

Ik vroeg mij af wat de motivatie is geweest om het aantal forum boards te beperken tot 2. Gezien het (grote) aantal leden vindt ik persoonlijk dat er relatief weinig gepost wordt op dit forum. Iets wat naar mijn mening ontzettend zonde is want - mede vanwege de verplichte inschrijfkosten - hebben wij als Fronteers leden ontzettend veel  kennis en ervaring om (Nederlandstalige) topics te kunnen plaatsen van een hoog niveau.

Mocht de motivatie hiervoor zijn dat dit simpelweg zo gegroeid is (wat ik begrijp uit het Forum FAQ). Dan zou ik graag willen weten of er wellicht meer mensen zijn die interesse hebben in meerdere boards. Denk hierbij aan een iets als volgende:

  • "vraag & antwoord" wellicht opgesplits in css, html, js, overig (software, cross-browser etc.)

  • "snippets/libraries/frameworks" verwijzingen/omschrijvingen naar noemenswaardige code.

  • "showcase" code snippets of gehele websites die je graag wilt laten zien en/of feedback op wilt

  • "tutorials" heb ik zelf een beetje moeite mee omdat het meeste gewoon in de 'handleidingen' staat, maar is toch iets wat je vaak op fora ziet

Met meer boards waarbij de drempel lager ligt om te posten verwacht ik dat er een actievere (zichtbare) community zal ontstaan waardoor niet alleen de 'zwaardere' boards (Front-end technieken & Fronteers) meer bezocht zullen worden. Maar ook dat meer mensen de drempel zullen nemen om (betaald) lid te worden omdat ze meer activiteit zien en wellicht doordat meer mensen daardoor actiever met Fronteers bezig zullen zijn - je keert immers vaker terug naar een forum wanneer er dagelijks nieuwe topics zijn - dat er ook meer bijeenkomsten zullen zullen zijn met misschien ook wel een hogere opkomst.

2

Re: Forum Boards

Jeffrey Arts schreef:

Ik vroeg mij af wat de motivatie is geweest om het aantal forum boards te beperken tot 2.

Dit is heel bewust gedaan. Wat je vaak ziet met nieuwe forums is dat er 10+ categorieën worden neergezet, maar dat de helft van die categorieën vervolgens leeg blijven, wat zo'n forum er (in mijn ogen) altijd wat zielig uit laat zien. Bovendien kan je bij een succesvol forum niet voorspellen welke onderwerpen op zo'n forum veel bediscussieerd gaan worden. We wilden dit dus organisch laten groeien: Op het moment dat er veel over een onderwerp gepost zou worden, dan zouden we een subforum voor dat onderwerp aanmaken, zodat het de andere onderwerpen in het hoofdforum niet gaat overweldigen.

Gezien het (grote) aantal leden vindt ik persoonlijk dat er relatief weinig gepost wordt op dit forum. Iets wat naar mijn mening ontzettend zonde is want - mede vanwege de verplichte inschrijfkosten - hebben wij als Fronteers leden ontzettend veel  kennis en ervaring om (Nederlandstalige) topics te kunnen plaatsen van een hoog niveau.

Dit ben ik helemaal met je eens; we zouden het forum erg graag actiever gebruikt zien worden, maar weten niet hoe we dit kunnen laten gebeuren. Ik denk zelf dat het een beetje het kip-ei verhaal is. Er wordt weinig gepost, dus zijn er weinig mensen die regelmatig naar het forum kijken, dus wordt er weinig gepost.
De paar vragen die we krijgen op het forum worden n.m.i. over het algemeen wel met nuttige informatie beantwoord, en als we over zo'n vraag tweeten, zijn er vaak ook direct veel lezers, dus het publiek is er wel.

Met meer boards waarbij de drempel lager ligt om te posten verwacht ik dat er een actievere (zichtbare) community zal ontstaan

Hmm, heb je echt het idee dat de naamgeving van de forums de drempel is die ervoor zorgt dat mensen niet posten? Al de onderwerpen die je noemt passen wmb prima onder "Front-end technieken". Maar we kunnen zeker de beschrijving van de forums aanpassen om uitnodigender te zijn, en duidelijker te maken dat allerlei type onderwerpen welkom zijn, en hopelijk daarmee die drempel te verlagen. Lijkt je dat de moeite van het proberen waard? Enige suggesties voor wat de beschrijving dan zou moeten zeggen?

Ik denk ook dat we redelijk concurreren met ons eigen IRC-kanaal, waar de drempel om even tussendoor een front-end vraag te stellen nog veel lager is. Dat is wel een stuk minder zichtbaar, en minder geschikt voor langere in-depth discussies, maar ik denk zeker dat het meespeelt...

3

Re: Forum Boards

Hmm, heb je echt het idee dat de naamgeving van de forums de drempel is die ervoor zorgt dat mensen niet posten? Al de onderwerpen die je noemt passen wmb prima onder "Front-end technieken". Maar we kunnen zeker de beschrijving van de forums aanpassen om uitnodigender te zijn, en duidelijker te maken dat allerlei type onderwerpen welkom zijn, en hopelijk daarmee die drempel te verlagen. Lijkt je dat de moeite van het proberen waard? Enige suggesties voor wat de beschrijving dan zou moeten zeggen?

Wanneer ik voor mijzelf spreek, dan is het niet zo zeer de (te) algemene naam van het "Front-end technieken" board maar doordat de topics die hierin staan zo 'algemeen' zijn. Nodigt het niet uit om een topic te openen waarin bijvoorbeeld gevraagd wordt, waarom de z-index niet werkt "zoals je verwacht" en zullen niet veel mensen snel iets laten zien wat ze gemaakt hebben omdat het vanwege het algemene karakter van dit board er niet past.

4

Re: Forum Boards

Hmm, goed punt. Ik ben nog niet overtuigd dat het nu opstarten van extra forums verbetering brengt, maar twijfel wel.

We hadden ooit bij de start van het forum met de online community commissie het idee dat we een paar 'curated' topics zouden moeten starten, om vorm te geven voor de breedte en diepte die we graag zouden zien in het forum, maar dat is er toen nooit van gekomen. hmm Had dit waarschijnlijk wel weggenomen.

Als jij zelf specifieke vragen op dat soort gebieden hebt, stel ze alsjeblieft, zodat we alsnog naar die uitnodigendere mix aan onderwerpen toe kunnen. smile