1

Onderwerp: Reizen

Als front-ender misschien wel als developer in het algemeen komt het nog wel eens voor dat je toch de deur uit moet. Hoeveel reizen jullie dagelijks, of misschien nog leuker. Wat is de afstand tussen jou en de opdrachtgever. Werk je alleen 's nachts voor klanten uit Amerika bijvoorbeeld of bij een web bureau om de hoek dat vrijwel alleen websites voor lokale ondernemingen doet.

2

Re: Reizen

Als freelancer hangt het bij mij af waar de klant zit. Maar op dit moment werk ik al geruime tijd voor een Belgisch bedrijf, en dat commute niet zo handig vanuit Hilversum.

Wel vind ik het prettig wat mensen om mee te praten bij de koffieautomaat te hebben, of te kunnen sparren. Daarom huur ik een bureau bij Hackers & Founders in Amsterdam. Ik werk dus vanaf daar, of gewoon vanuit huis. Wat het beste uit komt per dag.

Reizen optie 1: trein. Ik fiets in 10 minuten naar het station, met maximaal zo'n 10 minuten wachttijd op de trein. Treinen naar Amsterdam CS en Duivendrecht/metro. CS duur 25 minuten met nog 20 minuten lopen. Duivendrecht duurt 20 minuten + 10 minuten metro + 5-10 minuten lopen. Circa een uur dus.

Reizen optie 2: fiets. Op dagen met goed of okay weer pak ik de racefiets voor deze 32 kilometer. Ik mik erop voor de verkeersdrukte / fietsfiles te arriveren, dus ruim voor 8 uur. Daarna douchen en ontbijten bij H&F. Het fietsen gaat me nu redelijk lekker af. In totale lui-modus doe ik er soms anderhalf uur over, maar als ik even doortrap ben ik er in iets meer dan een uur. Streven is dat continue binnen een uur te fietsen op termijn. Dus lekker fris aan het werk en de dagelijkse oefening al gehad.

3 Laatst bewerkt door Jaco Koster (07-09-2015 09:36:14)

Re: Reizen

Ik zit al geruime tijd in de detachering en dat betekent dat ik eigenlijk altijd bij de klant op lokatie zit. Dat kan overal zijn, maar we houden over het algemeen een maximale reistijd van een uur (enkele reis) aan. De laatste paar jaar zat ik bij een klant naast het Centraal Station van Utrecht en aangezien ik in Montfoort woon, was dat super-relaxed. Ik had de keuze tussen de bus (25 min) of de auto (15-30 min) of de fiets (doe ik niet aan, maar theoretisch is dat ongeveer een uur)

Sinds vorige week ben ik aan een nieuwe opdracht begonnen en de afstand naar Amsterdam business park is weer even wennen, zeker omdat de A2 drukker is dan ik had verwacht. Opties zijn nu: Auto (35 min - 1 uur 30 min #file) en het OV (minimaal 1 uur en 15 min)

Gelukkig doe ik alles op mijn laptop en werkt de VPN prima, zit ik niet meer dedicated in een scrum-team, dus vanaf deze week ga ik beginnen met 1 dag in de week thuiswerken ;-)

P.S. Een paar jaar terug reed ik elke dag van Almere naar Den Haag toe, als ik dan te laat vertrok en het had geregend, kon het zo 3 uur duren voor ik weer thuis was...

4

Re: Reizen

Ik zit ook in de detachering, en reis ik 4 dagen in de week naar het hoofdkantoor van de klant.
Ik woon in Eindhoven en de klant zit in Apeldoorn(-Zuid, wat scheelt omdat ik dus niet door het centrum hoef), dus dat betekent voor mij een reistijd van iets meer dan een uur. De trein is geen optie (duurt minimaal een uur langer) en de fiets durf ik niet eens te proberen!

Het verschilt per dag hoe lang ik erover doe, in de zomer kan ik er relatief snel zijn (het is de A50 afrijden), maar nu het weer omslaat en iedereen weer aan het werk gaat kan daar wel wat bijkomen. De grootste factor in vertraging zijn echter ongelukken, dan is het makkelijk een uur dat je erbij op kan tellen!

Op woensdag werk ik thuis, dan kan ik een beetje bijslapen smile

5

Re: Reizen

Ik zoek voor mijn dagelijkse werk lokaties in de buurt waar ook anderen aanschuiven. Veelal zijn dit gratis werkplekken waar je alleen voor de consumtie betaald. Reistijden liggen in de regel op 20 minuten. In de zomer is mijn werkplek ook wel in mijn tuin, dus 0 reistijd. :-)

Voor bezoeken aan klanten hanteer ik de volgende regels:

Langdurige klussen:
Niet langer dan 1 uur (gemiddelde) reistijd heen of terug. Liefst zit ik minstens eens in de week bij de opdrachtgever.

Kortstondige/eenmalige klussen:
Ik werk door heel het land. Ik kijk bij elke opdracht naar de reistijd met de auto en met het OV. De tijd dat ik in de trein fatsoenlijk kan werken trek ik van mijn reistijd af. Zo reken ik voor een ritje Rotterdam-Groningen in een rustige trein slechts 20 minuten.
Factoren om toch de auto te nemen:
- spitsuur in de trein
- (heel) veel overstappen met OV
- een uur met een bus maakt me wagenziek
- extreem langere reistijd met OV

Vaak ook combineer ik het - deels auto, deels OV.

6

Re: Reizen

Natuurlijk is het mogelijk om als Front-end engineer vaak vanuit een locatie te werken die voorzien is van een internetaansluiting. Ik werk ook vaak vanuit huis. Toch is dit niet altijd mogelijk. een paar dagen per week wordt ik toch zeker wel verwacht op een locatie. Of wel op ons hoofdkantoor in Nieuwegein, of wel op een kantoor in Eindhoven, of op een locatie van de klant.

Mijn reistijd varieert dus enorm. Aangezien ik in België woon ben ik per rit toch al snel 1,5 uur reistijd kwijt voor zowel de heen als de terugreis.