1

Onderwerp: Hoe kijk jij tegen Fronteers aan?

Bij veel Fronteers activiteiten - inclusief de ALV - is er altijd een clubje aan diehard leden die overal bij zijn. Als we (bestuur / commissieleden) ergens feedback op willen, dan komt dat meestal ook van dezelfde leden. Dat geeft een beetje het risico van groupthink.

Dus nu we (eindelijk) smile dit forum hebben als hopelijk laagdrempelige manier om van een grotere groep leden te horen, de vraag: Hoe kijk jij tegen deze vereniging aan? Wat waren je verwachtingen toen je lid werd, en voldoen we daar een beetje aan? Wat vind je de meest waardevolle dingen die de vereniging doet, en wat ontbreekt nog? (Let wel op dat alles door vrijwilligers gedaan wordt, dus veel wensen over ontbrekende dingen zullen we niet direct kunnen oppakken. Tenzij jij de kar wil trekken natuurlijk, dan gaan we proberen dit zo goed mogelijk te ondersteunen!)

2

Re: Hoe kijk jij tegen Fronteers aan?

Ik denk dat Fronteers met een duidelijk primair doel is opgericht: Front-end Development op de kaart zetten en binnen de branche uniformiteit hierover krijgen. Toen we, voor oprichting, de eerste meetings hierover hadden waren er maar enkele bedrijven die Front-end Developer als term hanteerden. Voor de rest was het Web Designer, Web Developer, Front-ender, Developer etc. Dat bewustzijn was voor mij ook hoofdreden om aan te sluiten. Dat is heel succesvol geweest. Dat doel is behaald.

Hierdoor is de rol van Fronteers nog meer verschoven naar kennisoverdracht. Lijkt me een logische keuze. Denk wel dat het logische gevolg is dat niet iedereen zich verbonden voelt met de organisatorische kant. Bijvoorbeeld: dat er beginnerscursussen worden aangeboden is super, maar voor veel leden niet interessant om zelf over mee te denken als ze niet ambiëren om die trainingen te geven of te volgen. Het wordt uiteraard wel gewaardeerd! :-) Sowieso zitten er ook mooie vervolgtrainingen bij.

Qua meetings: goede smoezen bedenken zijn we altijd goed in. Ik ook. Mijn smoezen: doordeweeks na werk in een andere stad meeten, komt vaak niet uit. Zelfs in eigen stad is me afgelopen donderdag niet gelukt (sorry Egor!!). Ik denk dat dit voor veel Fronteers geldt. Kan me ook voorstellen dat de behoefte per persoon verschilt, ik heb 40 collega's waar we al erg veel vakinhoudelijke discussies en zelfs presentaties aan elkaar hebben, dat is voor een freelancer of kleiner bureau anders. Sommige leden zijn heel actief lid, sommige zullen alleen naar het congres komen of online volgen. So be it!

Zelf wil ik dat iets mijn horizon verbreed, voor de 5e keer over de webrichtlijnen hebben, daar wordt ik op den duur niet meer warm van. Wel van inhoudelijke presentaties over Sencha Touch, HTML5+CSS3, of zelfs Interface Builder voor iOS. Ons vakgebied verschuift, dat is heel interessant.