1

Onderwerp: Heeft een front-end ZZP'er algemene voorwaarden nodig?

Sinds kort ben ik ZZP'er en bij het schrijven van mijn eerste offerte breek ik mijn hoofd over de vraag of ik een toekomstige opdracht moet schragen met zoiets als algemene voorwaarden. Bij een korte rondgang kom ik erachter dat iedereen dit op zijn eigen manier regelt. De een vertrouwt de opdrachtgever op zijn blauwe ogen, de ander betaalt honderden euro's voor een grondig advies van bijvoorbeeld ICTRecht.

Er zijn ook tussenvormen zoals:

Wat zijn jullie ervaringen? Wat zou de rol van Fronteers hierin moeten zijn?

2

Re: Heeft een front-end ZZP'er algemene voorwaarden nodig?

Hoi Tom,

Het is voor elk bedrijf, dus ook voor een ZZP'er belangrijk om algemene voorwaarden te hebben. Hierin vertel je je klant hoe jij denkt over zaken als betaling, en verantwoordelijkheid, en je huishoudelijke regels. Het is een voornamelijk een soort (juridisch) vangnet, voor al die zaken die iedereen voor vanzelfsprekend aanneemt, en er dus nooit over praat.
Zorg dat je klant de voorwaarden heeft voor hij je de opdracht geeft, en laat hem tekenen voor gezien, anders hebben ze totaal geen waarde.

Vraag een bij een paar collega's om hun voorwaarden. En lees ze eens aandachtig door. Als je dat gedaan hebt, heb je een stuk beter beeld van wat er in moet staan, en wat niet. (belangrijker nog, wat jij belangrijk vindt!)

Waar je je voorwaarden ook vandaan hebt, het is altijd verstandig om er een gekwalificeerd persoon ze te laten controleren op fouten( je kan/mag er geen dingen in hebben staan die wettelijk niet mogen, dit kan een stuk lastiger zijn als het klinkt!)

Ik denk dat Fronteers hier inderdaad een rol in zou kunnen spelen, met bijvoorbeeld een, op onze branche toegespitst standaard model, dat al gecheckt is. Dat is dan voor degene die het nog niet geregeld hebben een mooi beginpunt.

just my 0.02€

3

Ik vraag me af in hoeverre Fronteersleden hun eigen algemene voorwaarden hier zouden willen plaatsen, want dat geeft inzicht in wat sommigen wel en sommigen niet in hun algemene voorwaarden zetten. Op die manier kan je zelf een eigen versie destilleren uit al die gegevens.

4

Gewoon de FENIT voorwaarden / ICT nederland hanteren. Kost je per voorwaarden 10 euro. Deze zijn helemaal dichtgetimmerd.